dijous, 10 de desembre del 2009

Metàfores

El autor Charles Crook planteja quatre models dús i els formula en forma de metàfores. A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador.
Aquests serien els models:

- Metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
L'ordinador funciona com a tutor primer fent la iniciació, espera la resposta de l'alumne i l'avalua. És un cicle continuu que es pot adaptar a les diferents capacitats dels alumnes. Un bon exemple són les activitats del JClic, una aplicació que permet la creació, realització i avaluació d'activitats educatives multimèdia amb l'aplicació Java.

- Metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Proposa un aprenentatge autònom. L'alumne va adquirint coneixements a partir de la pròpia exploració, i és ell qui li dóna les ordes a l'ordinador, és el concepte de micromon. El llenguatge de programació Logo n'és un bon exemple.

- Metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Permeten un aprenentatge per descoberta, però no permeten que l'alumne hi afegeixi els seus coneixements, sinó que només pot manipular entre diversos paràmetres. L'alumne pot experimentar en diverses situacions simulades (i dins uns paràmetres limitats). Uns bons exemples són el programa Crayon Physicsi la Doctora xinxeta.

- Metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ordinador com a eina de suport que permeti gestionar i organitzar la informació. Gràcies a les possibilitats d'aquestes aplicacions podem: esborrar, desfer, canviar les propietats dels objectes...
L'ordinador actua com un amplificador de l'experiència d'escriure, dibuixar, classificar. Permet fer aquestes tasques de forma estimulant i eficaç.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada